Har du og dine kollegaer begynt å vurdere nye kontorlokaler? Da bør dere laste ned den nye snarveien til kloke valg: Guiden "5 steg til nye kontorlokaler" fra Skanska Næringseiendom.
– Når dere velger kontorløsning, så handler det om mye mer enn bare hvor dere skal løse de daglige oppgavene. Valget av kontor kan også hjelpe dere å nå de strategiske målene dere har for selskapet. Derfor er det så viktig å ta gode, kunnskapsbaserte valg, sier Kathrine Vanem, utleiesjef i Skanska Næringseiendom.
Hun gir råd og veiledning til en rekke selskaper som vurderer nye kontorlokaler, og hjelper dem å lykkes med valgene de tar. Og det er særlig én feil hun ofte merker seg;
– Jeg ser at mange virksomheter som får behov for endringer på kontoret, da går rett på løsningen, og hopper over de viktigste spørsmålene: Hvorfor skal vi flytte? Hvorfor skal vi endre kontorkonsept? Uten gode svar på disse spørsmålene, er det vanskelig å ta en strategisk god avgjørelse, sier Vanem.
Guide til nye kontorlokaler
Vurderer dere nye kontorer? Last ned vår nye guide som i fem enkle steg viser hvordan dere kan ta kunnskapsbaserte valg i jakten på selskapets nye kontorløsning.
Ledelsen må eie prosessen
– Dette henger også sammen med et annet viktig poeng: Dette valget må bygge på en analyse, og være godt forankret i ledelsen. Hvis ikke ledelsen vet nøyaktig hvorfor selskapet tar akkurat dette valget om nytt kontor, blir det mye vanskeligere å få resten av laget med seg.
– Hva kjennetegner en god prosess i et selskap som jakter nye lokaler, slik du ser det?
– Dette har vi beskrevet i en helt ny guide som nå kan lastes ned gratis fra vår nettside. Der går vi gjennom fem viktige trinn i denne prosessen. Vi viser hvor viktig det er å ha en klar visjon, og sikre seg god innsikt basert på grundig analyse, for å kunne velge de riktige løsningene. Vi hjelper også våre kunder med å gjennomføre prosessen og bistår med evaluering og optimalisering når de er på plass. Alt dette kan man lese mer om i guiden vår, forteller Kathrine Vanem.
De som lykkes, gjør analysen skikkelig
– Men om vi skal røpe litt mer, hva gjør de beste riktig?
– De som lykkes best, gjør analysen skikkelig. De måler for eksempel hvordan lokalene brukes i dag, for å finne ut hva de faktisk trenger i morgen. Hvis noen hevder at det er umulig å finne ledige møterom i dagens lokaler, vil det enkle svaret være at det trengs flere møterom i det nye lokalet. Men hva om analysen viser at de fleste møtene skjer med bare to eller tre deltakere? Da trenger dere først og fremst flere små møterom, som ofte er enklere å løse på samme areal, sier Kathrine Vanem – som selv sitter i Skanskas moderne lokaler ved Akerselva, der sensorer på hver arbeidsplass måler hvilke deler av lokalet som brukes hvor ofte.
Det trenger ikke å være så avansert
– Det trenger ikke være så avansert, men man kan telle og måle manuelt i en periode, og sikre seg et faktabasert beslutningsgrunnlag. For mange tar store beslutninger på svakt grunnlag. Hva vet dere om hvorfor mange velger å sitte hjemme? Hvor lang vei har folk til jobb? Hva ønsker medarbeiderne seg av kontorlokalene?
Skanska Næringseiendom utvikler kontorlokaler av høy kvalitet, og ser at mange bedrifter henter ut strategiske effekter av å ha en optimal kontorløsning på rett sted.
– Enten det er kunder som liker det de ser når de kommer på besøk eller ansatte som faktisk ønsker å komme inn til kontoret i stedet for å sitte hjemme, så er kontoret en del av selskapets ansikt utad. Og vi har mye å bidra med om vi kan komme tidlig inn i prosessen og bidra til både analysen og valgene, sier Kathrine Vanem.
Flere saker til inspirasjon